Umiejętności w CV

6 marca 2018 by MasterCV0
resume-2169945_1280-818x1024.png

Umiejętności w CV stanowią bardzo istotny element składowy całości dokumentu. Bardzo często na podstawie tej sekcji, rekruter decyduje się zaprosić kandydata na rozmowę kwalifikacyjną. Umiejętności bowiem są często narzędziem, na które szczególną uwagę zwraca pracodawca na etapie wyboru odpowiedniego kandydata. Zaraz po doświadczeniu jest to najbardziej wymagana sekcja, która daje kandydatowi znaczącą przewagę w procesie rekrutacji.

Twoje umiejętności to jednocześnie twoja karta przetargowa i szansa na znalezienie pracy. To wyróżnik, który odpowiednio zbudowany, może pozostawić w tyle innych kandydatów ubiegających się o ten sam angaż. W jaki sposób opisać je tak, aby od razu rzuciły się w oczy i rzeczywiście mówiły o nas jak najwięcej? Poniżej kilka wskazówek.

Zabierz się za opisywanie swoich umiejętności na samym początku tworzenia CV. Przeanalizuj je pod kątem przydatności w pracy, o którą się starasz i tego, czego wymagać może ogłoszenie. Nie posługuj się zwyczajnymi zwrotami, które w rzeczywistości nie wnoszą nic do odbioru twojej osoby. Jeśli wymagana jest znajomość MS Office, w tym doskonała znajomość Excela i ty znasz go wyśmienicie – wspaniale! Jednak pamiętaj o tym, że samo wpisanie regułki „świetna znajomość Excela” jest nazbyt ogólnikowe i niewiele mówi o twoich rzeczywistych umiejętnościach. Podaj konkret tzn. np. umiejętność tworzenia makr oraz pracy z Visual Basic, czy tworzenie tabel przestawnych. Prawo jazdy, które podaje większość, nie jest wymagana, chyba że oferta mówi inaczej. Jeśli starasz się o pracę przedstawiciela handlowego, gdzie jednym z głównych wymogów jest właśnie prawo jazdy, wtedy wpisywanie tej umiejętności ma sens.

Sekcję z umiejętnościami najlepiej umieścić w miejscu rzucającym się w oczy. W zależności od układu CV wybierz lewą stronę lub przestrzeń nad doświadczeniem zawodowym. Możesz także zgrabnie ubrać je graficznie na dole strony, tak aby w pierwszej kolejności przykuwały uwagę rekrutera.

W opisie umiejętności posługuj się konkretami, które da się sprawdzić. Rzeczona wyżej umiejętność pracy w Excelu, czy AdWords lub Photoshop to kompetencje twarde i mierzalne do zweryfikowania. Unikać należy zatem przysłowiowego „lania wody” w postaci „jestem osobą odporną na stres, kreatywną…”. Są to elementy umiejętności niewnoszące nic do statusu kandydata i niedające żadnej przewagi na etapie analizy aplikacji przez rekrutera. Aczkolwiek zaznaczenie kilku istotnych punktów jak punktualność, czy elastyczność lub praca zespołowa, może dać pracodawcy pewne wyobrażenie na twój temat.

Opisując umiejętności, zwróć szczególną uwagę na to, co zawarte jest w treści ogłoszenia. Jeśli twoja znajomość poszczególnych obszarów pokrywa się z tymi podanymi w ofercie pracy, masz już przewagę. Teraz ładnie podaj konkretne przykłady związane z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi i można rzec, że zaproszenie na rozmowę masz niemal pewne.

Jeśli aplikujesz na konkretne stanowisko i bierzesz pod uwagę umiejętności, wymagane w ogłoszeniu o pracę to świetnie. Jednak dlaczego nie pójść by o krok dalej i sprawdzić jakie wymagania rozwijają przed kandydatem inne ogłoszenia tego typu, na to konkretne stanowisko pracy? To również świetna karta przetargowa. Wiesz już jaki wachlarz umiejętności potrzebny jest na stanowisku X, więc jeśli dopiszesz coś ekstra, czego akurat nie ma w twoim ogłoszeniu, zwiększasz swoje szanse.

Co najważniejsze nie wchodź w szczegóły przy opisywaniu umiejętności. Pisz hasłowo lub maksymalnie jedno zdanie. Możesz poszerzyć ten zakres w liście motywacyjnym lub podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Najważniejsze jest zasygnalizowanie, że taka umiejętność występuje i niesie ze sobą realne korzyści dla pracodawcy.


Napisz komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola zostały zaznaczone *


Copyright NETCV.PL 2024. Wszelkie prawa zastrzeżone.